Era symtom??

Moderator: Moderatorer

Era symtom??

UNREAD_POSTav Troja » 2009-08-14 13:09

Hej!!
Skulle någon vilja dela med sig av var ni har eller hade för symtom pga era skolios?
Antar att alla har olika symtomer berode på vart skoliosen sitter...

Jag är 30 år och min skolios upptäcktes för ca 1 år sen...visste inte om att jag hade det...upptäcktes på en läkarkontroll då jag sökte för något helt annat.
Men jag har haft ont i höfterna ett x antal år men senaste året blivit värre.
Värken sitter nu i höfterna och i ländryggen och jag har nu sökt för detta och ska få göra en röntgen i början av september för att se om det ev kan vara skoliosen som görs så att jag får ont.
Troja
Medlem
Medlem

UNREAD_POSTav Tina67 » 2009-08-14 13:32

Hej! Själv har jag inte skolios, men min dotter har det. Hon har inte klagat över att hon skulle ha ont någonstans, men det kanske beror på att hon är så ung att hon inte hunnit få värk. Kanske det kommer med åren?!?
Mamma till flicka som fick korsett vid elva års ålder i februari 2009 och blev färdigbehandlad i november 2010 och som blev opererad i april 2012
Tina67
Medlem
Medlem

UNREAD_POSTav Matti » 2009-08-17 10:36

Vad jag vet är det inte vanligt att man får några symtom när man är ung, om kurvan inte är stor såklart.

Jag märkte inte av scoliosen innan den upptäcktes när jag runt 9-10 år, men känner nu att jag blir tröttare snabbare på ena sidan av ryggen. Annars är det bara det som följer med att man har en kurva, sneda höfter och så.

Hoppas att du inte blir värre!
Tjej, 17 år, behandlades med bostonkorsett jan 2007 till maj 2008.
http://cederbarr.blogg.se/category/scolios.html
Matti
Medlem
Medlem

UNREAD_POSTav Troja » 2009-08-20 12:39

inte lätt att hitta information om skolios som upptäcks i vuxen ålder och som du skrev så kanske man inte har några märkvärda symtom som ung.

Jag är väldigt osäker om mitt onda beror på min skolios...som senaste dagarna har ryggvärken blivit värre...tyvärr! :cry:
Nu värker det bara inte i höfter och ländrygg...utan oxå i korsryggen.

Låter kanske inte så positivt att säga, men jag tror inte dom kommer hitta något fel...känner det på mig!

Matti.....hjälper din korsett? Är du mkt sned? Syns det mkt?
Troja
Medlem
Medlem

UNREAD_POSTav Matti » 2009-08-24 08:54

Hej!

Vad tråkigt att höra, att det blir värre. Låter verkligen inte kul. Ska du gå till en ortoped för att kolla upp det?

Jag är själv inte speciellt sned, jag låg på gränsen för korsettbehandling. Jag fick själv välja om jag ville ha behandlingen, och eftersom jag ville minska risken för att få problem i framtiden så ville jag självklart ha den.

Korsetten hjälpte mig inte att bli rakare, utan förhindrade att jag skulle bli mer sned, vilket jag med stor sannolikhet skulle. Jag gjorde det även av estetiska skäl, även om min kurva just nu inte syns så mycket.

Om det är så att du har scolios, och gör en röntgen, så är det inget dem kan missa. Vet du hur kurvan, eller kurvorna, ser ut?

Jag har ingen aning om vad som kan hjälpa dig. Vet inte om man kan använda sig av korsetter som stödjer ryggen, som är till för att mildra ryggsmärta. Själv snodde jag min mammas efter korsettbehandlingen då jag fick ont i ryggen, när muskulaturen var svag.

Jag hoppas i vilket fall att det ska bli bättre.
Matti
Medlem
Medlem

UNREAD_POSTav Troja » 2009-08-25 09:10

Hej Matti!

Jag har tid nästa vecka för att göra en skolios röntgen. Så efter det får vi se vad läkaren säger och hur sned jag är.
Jag var tvungen att ta kort på mig bakifrån för att se hur jag såg ut och visst ser man att jag är sned då, men när jag har kläder på mig ser man inget.

Vad jag har förstått så finns det två olika skalor att mätta hur sned man är?
Får jag fråga hur sned du var/är?

Vad jag förstår bär du inte korsett nu...är du bättre i ryggen?
Troja
Medlem
Medlem

UNREAD_POSTav Matti » 2009-08-25 17:35

Hejhej.

Vad bra, du får du snart veta då hur snett det är. När man röntgar mäter man skalan i cobb. Jag hade innan korsettbehandlingen 25,4 grader cobb. Efter att jag avslutat behandlingen har jag försökt få reda på hur sned jag är nu, men utan framgång. Vi har bett om det från sjukhuset flera gånger, vilket är lite synd.

Det andra sättet man mäter på är med en scoliometer, ett instrument man för över ryggen.

Alltså, jag vet att en förbättring skedde, jag kan tänkta mig att jag har runt 20 grader nu, eftersom jag växte en del under behandlingen. I viket fall blev det inte sämre.

Alltså, jag är varken anmärkningsvärt mycket bättre, eller sämre.
Matti
Medlem
Medlem

Re: Era symtom??

UNREAD_POSTav laban83 » 2011-10-05 12:46

Hejsan!
Visst är det tydligen många som har värk och problem kring sin skolios och det blir oftast värre med åldern..
Jag har en tråd som kallas "Skolios orsakar ryggskott och ischias". Sök på tina, så kommer den upp.
Nu har jag en bättre period, men måste t ex tänka på hur jag sitter och hur länge och att inte trampa för hårt när jag går.

Jag var på jobb förra veckan och då var det sex veckor sedan jag fick ryggskott, som jag nu alltså tillfrisknar ifrån!

Önskar alla det bästa och att vi alla kan hitta en väg till bättre hälsa! Kram Tina
laban83
Medlem
Medlem

Re: Era symtom??

UNREAD_POSTav Birger » 2011-10-09 09:45

Här är en länk till Tinas tråd:

/Birger
Birger
Ägare
Ägare

Återgå till Symptom