Det går att träna bort skolios - korsett + gymnastik

Här kan Du diskutera allt som handlar om träning.

Moderator: Moderatorer

Det går att träna bort skolios - korsett + gymnastik

UNREAD_POSTav svetaselbi » 2009-10-06 11:27

Det finns en icke-operations framgångsrik och vetenskapligbevisad behandlings metod som består av terapi, gymnastik och speciell korsett som skiljer sig från dessa som används i Sverige och som anses vara den bäste korrigerande korsett i världen. Bara korset kan korrigera mer än 50 % av cobbs vinkel. Korsettens effektivitet beror på patientens åldern mm. Därför det är viktigt att starta behandling så tydigt som det är bara möjligt. Barn före pubertet (om behandlingen börjas i god tid) kan helt botas från skolios. Både korsett och gymnastik är individuell anpassade.

Min dotter som är 14 år gammal behandlas i Tyskland och resultat är fantastiskt! En gång per år de som behandlas får ungefär 4 veckors terapi. Dessutom måste man komma på kontroller ungefär 2 ggr per år. Det är lite jobbigt för min dotter att vara en enda svensk på hela sjukhuset. P.g.a. detta skulle vi vara glada om någon skulle vissa intresse för behandlingen och skulle göra oss resesällskap (vi bor i Västra-Götaland).

För ytterligare information kontakta mig via e-mail.
svetaselbi
Medlem
Medlem

Re: Det går att träna bort skolios - korsett + gymnastik

UNREAD_POSTav Jeanette » 2011-01-18 11:34

Hej! Har precis pratat med Sahlgrenska sjukhuset och återbesok för sonens scolios och som alltid rör det upp känslor i mig när det blir tal om operation. Jag skulle gärna vilja höra mer om träningen ni haft i Tyskland.
Jeanette
Jeanette
Medlem
Medlem

UNREAD_POSTav thomstri » 2011-04-06 09:49

Hej!

Min dotter är 15 år och har en Boston brace sedan 18 månader. Vi har börjat intresera oss för träning eftersom vi tror att muskelsyrka kan hjälpa hållningen och förhindra vidare progression anv skolios när korsetten kan tas av. Ingen vill ju ha korsett längre än nödvändigt. Allra minst tonårsflickor.
Vi har varit i kontakt med Scoliosis-SOS i England. Dom visar på goda resultat och har en löpande behandling. Under 4 veckor får man lära sig hur man skall träna. Detta är individuellt för varje patient. Därefter måste man träna mellan 45 och 30 minuter varje dag framöver.

Det Tyska behandlingshemmet du talar om låtr också intressant. Hur kommer vi i kontakt med dem. Går din dotter fortfarande där?

Hör gärna av er/ dig, vi bör i södra götaland.
thomstri
Medlem
Medlem

UNREAD_POSTav Viavitae » 2011-05-10 00:00

Jag har gått pilates i flwra år , jättebra! Nu efter stelop. av L2-L4 har jag börjat vattengympa i varmvattenbassäng. Suveränt skönt! Känner mig mindre stel och har mindre ont i ryggen.
Viavitae
Medlem
Medlem

Återgå till Träning